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Tafel 2

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Plakat 2: Die Versöhnungsgemeinde

Prägend für die Gründerjahre der Kirche der Versöhnung war der erste Pfarrer Johannes Burckhardt, der mit großem sozialem Engagement die Not der Arbeiterfamilien zu lindern versuchte. Der Zuzug aus der bäuerlich geprägten Umgebung nach Berlin und die hohe Geburtenrate führten oft zu prekären Verhältnissen. Über verschiedene Vereinsgründungen gab Pfr. Burckhardt vor allem Kindern und Jugendlichen sowie jungen Frauen Halt und eine Perspektive. Das Landheim „Jugendfreude“ in Wünsdorf wurde aufgebaut, Suppenküchen eingerichtet, die Armenspeisungen vornahmen und Kranke im gegenüberliegenden Krankenhaus Lazarus mitversorgten. Bereits vorher war um 1882 ein Verein zum Dienst an Arbeits- und Obdachlosen ins Leben gerufen worden, der im Volksmund den Namen Schrippenkirche trug, da er, zunächst nur für Männer, mit einem Becher Kaffee und einer Schrippe (Brötchen) den sonntäglichen Gottesdienst beschloss.

Auf den von der Versöhnungsgemeinde geründeten Evangelischen Männer- und Jünglingsverein ist es zurückzuführen, dass der Vaterländische Bauverein 1902 gegründet wurde. Auf Basis einer Genossenschaft wurde Wohnraum für Arbeiter und Beamte zur Verfügung gestellt. Die Anzahlung zum Erwerb von Miteigentum betrug 200 Mark, was aber in Kleinstbeträgen abgestottert werden konnte. Noch heute stehen manche dieser Häuser (Deutsche Höfe) auf der gegenüberliegenden Seite der Bernauer Straße, was unter anderem auch dem Wirken des Pfarrers Schwarzkopf aus der Versöhnungsgemeinde zu verdanken ist. Das große bürgerliche und kirchliche Engagement dieser Zeit prägte entscheidend die Umgebung der Versöhnungskirche und ist bis heute sichtbar.

Die Versöhnungsgemeinde wuchs stetig an. Zum Ende der 1920er Jahre hatte sie 20 000 Mitglieder und drei Pfarrer. Durchschnittlich kamen 600 bis 800 Personen zu den sonntäglichen Gottesdiensten. Danach fand ein Kindergottesdienst statt, der von Gemeindeschwestern betreut von an die 100 Kindern besucht wurde. In den ersten 25 Jahren wurden etwa 13 000 Kinder getauft und über 4000 Paare getraut.

Große soziale Ungleichheit kennzeichnete die Zeit zwischen den beiden Weltkriegen. Auf der einen Seite das swinging Berlin der 1920er Jahre, das durch Varietés und überschäumendes Vergnügen geprägt war, auf der anderen Seite führte der verlorene Krieg in die Massenarbeitslosigkeit. Dies war besonders in einer Arbeitergegend wie dem Wedding spürbar. Menschen konnten ihre Mieten nicht mehr bezahlen, die Zahl der Obdachlosen und Kranken nahm zu, Streiks wurden oft massiv unterdrückt. Im „roten“ Wedding gewannen die Kommunisten vor den Sozialdemokraten die Wahlen.

Die Versöhnungskirche verhielt sich in der Zeit politisch neutral, kümmerte sich aber weiter um die Armen, versuchte durch Spendenaufrufe Geld einzutreiben und  veranstaltete Wohltätigkeits-konzerte. Die Kirchen hatten sich noch nicht mit dem Verlust ihres Oberhauptes, dem Kaiser, abgefunden und konnten mit den demokratischen Parteien wenig anfangen. Es gab viele unterschiedliche Richtungen und Stimmungen unter den Theologen. Die progressiveren sahen in einer demokratisch organisierten unpolitischen Kirche ihre Zukunft.

Poster 2: The Reconciliation Congregation

Caption: Holiday camp of the Reconciliation Church. Small image on the left: The Schrippenkirche on the Sunday morning after the service. Small image on the right: Pastor Johannes Burckhardt

Text: The congregation of the Reconciliation Church grew rapidly to over 20,000 members. Thanks to Pastor Johannes Burckhardt and the social commitment of well-to-do citizens numerous charity organizations were initiated catering to the needs of poor workers and their families. This also included building projects that still characterize the image in the vicinity of the former Church of Reconciliation until today.

Timeline: 1914 World War 1 1914-1918

   1919 Separation of Church and State in the Weimar Republic

    1932 Unemployment rises to 6 million

Additional information:

The founding years of the Church of Reconciliation were shaped by the first pastor, Johannes Burckhardt, who tried to alleviate the hardship of working-class families with great social commitment. The influx of people from the rural surroundings to Berlin and the high birth rate often led to precarious conditions. By founding various associations, Rev. Burckhardt gave children, young people and young women in particular support and a perspective. The holiday home for the youth was built in Wünsdorf, soup kitchens were set up to feed the poor and care for the sick in the Lazarus Hospital opposite. An association to serve the unemployed and homeless had already been founded around 1882, which was popularly known as the Schrippenkirche, as it concluded the Sunday service with a cup of coffee and a Schrippe (bread roll).

It is also thanks to the Evangelical Men’s and Young Men’s Association founded by the Reconciliation Parish that the Vaterländische Bauverein was founded in 1902. Housing for workers and civil servants was provided on the basis of a cooperative. The down-payment for the purchase of co-ownership was 200 marks, but this could be paid off in small amounts. Some of these houses (Deutsche Höfe) still stand today on the opposite side of Bernauer Strasse, thanks in part to the work of Pastor Schwarzkopf from the Reconciliation Parish. The great civic and church commitment of this time had a decisive influence on the area surrounding the Church of Reconciliation and is still visible today.

The Reconciliation Church grew steadily. By the end of the 1920s, it had 20,000 members and three pastors. On average, 600 to 800 people attended the Sunday services. This was followed by a children’s service, which was supervised by parish nurses and attended by around 100 children. In the first 25 years, around 13,000 children were baptized and over 4,000 couples were married.

The period between the two world wars was characterized by great social inequality. On the one hand, there was the swinging Berlin of the 1920s, which was characterized by variety shows and exuberant fun, while on the other hand, the lost war had led to mass unemployment. This was particularly noticeable in a working-class area like Wedding, the catchment area of the church. People could no longer pay their rents, the number of homeless and sick people increased and strikes were often massively suppressed. In “red” Wedding, the Communists won the elections before the Social Democrats.

The Church of Reconciliation remained politically neutral during this time, but continued to care for the poor, tried to raise money through appeals for donations and organized charity concerts. Churches had not yet come to terms with the loss of their supreme head, the emperor, and had little to do with the new democratic parties. There were many different directions and moods among the theologians. The more progressive saw their future in a democratically organized, apolitical church.