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Plakat 6: Das Leben der Versöhnungsgemeinde mit der Berliner Mauer
Die Menschen in der Versöhnungsgemeinde lebten in der Zeit der Mauer Anfang der 1960er Jahre in der Annahme, die irrsinnige Teilung einer Millionenstadt würde nur vorübergehend sein können. So ist im Gemeinde-Archiv zu lesen von einem Antrag des Gemeindekirchenrates von 1962, die im Todesstreifen nicht mehr zugängliche Versöhnungskirche dennoch weiter nutzen zu dürfen. Man forderte, dafür die Mauer entweder etwas zurückzusetzen oder genau an der Stelle der Kirche zu öffnen. Diese Hoffnungen zerstoben. Ende 1962 beschließt der Gemeindekirchenrat, übergangsweise einen Ersatz-Bau zu schaffen, ein Gemeindezentrum, an der Bernauer Straße 111. Es kommt das Jahr 1964, in welchem der Grundstein gelegt werden kann.
Auch unter der Bernauer Straße wird in jenem Jahr gegraben. Es ist jenes Jahr, in welchem durch den „Tunnel 57“ siebenundfünfzig Männer, Frauen und Kinder nach Westberlin fliehen können. Oberirdisch, an der Gemeindehaus-Baustelle, feierte die Gemeinde, die damals noch 7000 Mitglieder zählte, die Grundsteinlegung: Ein Neu-Anfang in ungewisser Zeit wie es ihn an der Bernauer Straße schon oft gab. Als man nicht mehr besaß als nur einen Anfang: ein Fundament, einen „Ausgangspunkt“ des Glaubens. Das war 1865 so, als hier die Lazarus-Kirche erbaut wurde, und unter ihr die ersten Krankenstationen. Es war so 1894, bei der Grundsteinlegung der Versöhnungskirche. 1901 wurde für die Schrippenkirche der Grundstein gelegt. 1964 begann der Bau für das Gemeindezentrum auf der West-Berliner Seite der Bernauer Straße. Drei Jahrzehnte später, nach der Rückgabe des Grundstückes, auf dem die gesprengte Versöhnungskirche stand, wird 1999 noch einmal ein Grundstein gelegt: für die Kapelle der Versöhnung. Auf den Fundamenten des alten Gotteshauses, für neue Generationen, für eine neue Zeit.
In der Kraft des glaubenden Vertrauens hat die Versöhnungsgemeinde gelebt vor dem Mauersturz, und bis heute, 35 Jahre danach. Kein Jahr davon war wie das andere. Wie der Wedding sich wandelte, gelegen damals in der größten Baustelle Westeuropas und seinem Mega-Sanierungsgebiet so wandelte sich auch die Gemeindearbeit. Die Versöhnungsgemeinde war eine experimentierfreudige, politische und künstlerische Gemeinde, die sich einmischte in Entwicklungen von Kirche und Stadt. Das Foto vom Mai 1986 zeigt ein „Geh-Hörspiel“, in welchem sich Mitglieder der Kirchengemeinde durch den Kiez bewegen. Sie machen Halt an historisch bedeutsamen Stadtteil-Orten. Zu sehen ist im Hintergrund die heute denkmalgeschützte Liesenbrücke. Wegen des unter der Brücke jahrzehntelang herrschenden Elends von Wohnungslosen, wurde sie noch lange „Schwindsuchtbrücke“ genannt.
Die große Idee einer Gedenkstätte zur deutschen Teilung ist aus der Versöhnungsgemeinde mit erwachsen, im Kreis der Mitarbeitenden um Manfred Fischer zuletzt sogar mit der Konsequenz, 97 Prozent der Räume des Gemeindehauses für die Mauer-Ausstellung und die Gedenkstätte umzuwidmen. Hier werden auf einem Bildschirm auch Dokumentationen zur Friedlichen Revolution gezeigt. Darunter ist ein Transparent auf einer Demonstration vom November 1989 mit der Aufschrift: „Mauer ins Museum!“ Es freut uns, dass in unserem ehemaligen West-Berliner Gemeindehaus jetzt Stimmen von Ost-Berliner Demonstranten aus dem Herbst 89 zu hören sind: Spuren auf dem jahrzehntelangen und leidvollen Freiheitsweg, hinaus aus der Diktatur der Mauern. Das Haus der Versöhnungsgemeinde ist ein Erzähl-Ort deutsch-deutscher Geschichte geworden. Ein Mahn-Ort für die Mauern der heutigen Welt und jene, die bis heute nach langer Flucht an den Grenzen der Freiheit zurückgewiesen werden.
Poster 6: Life of the Reconciliation congregation during Berlin Wall times
Caption: Neighborhood walks organized by the West Berlin Reconciliation Church are dedicated to
as a “listening radio play” to social-historical places and events in the district, in this case the
“Schwindsuchtbrücke” bridge in Wedding.
Text: 97% of the members of the Reconciliation Church lived in the western part of the city.
Their residential and work buildings in the east were destroyed and the church stood inaccessible
in the death strip. This is why in 1965 in West Berlin right next to the Wall a replacement parish hall evolved. It developed spiritual and political community work with social and cultural neighborhood themes.
Timeline: 1985 (April) Start of perestroika by Mikhail Gorbachev
1987 Olof Palme Peace march, forerunner of the Peaceful Revolution
1989 Mass demonstrations and strengthening of the democracy movement.
Additional information:
At the time of the Berlin Wall in the early 1960s, the people in the Reconciliation Church lived under the assumption that the insane division of a city of millions could only be temporary. For example, the parish archive tells of an application by the parish church council in 1962 to be allowed to continue using the Church of Reconciliation, which was no longer accessible in the death strip. It was demanded that the wall either be set back a little or opened exactly at the site of the church. These hopes were dashed. At the end of 1962, the parish church council decides to create a temporary replacement building, a community centre, at Bernauer Straße 111. The year 1964 arrives, in which the foundation stone can be laid.
Excavations were also carried out under Bernauer Straße that year. It was the year in which fifty-seven men, women and children were able to flee to West Berlin through „Tunnel 57“. Above ground, at the parish hall construction site, the congregation, which at that time still had 7,000 members, celebrated the laying of the foundation stone: a new beginning in uncertain times as has often happened on Bernauer Straße. When there was nothing more than a beginning: a foundation, a „starting point“ of faith. That was the case in 1865, when the Lazarus Church was built here, and below it the first infirmaries. It was around 1894, when the foundation stone of the Church of Reconciliation was laid. In 1901, the foundation stone was laid for the Schrippenkirche. In 1964, construction began on the community centre on the West Berlin side of Bernauer Straße. Three decades later, after the return of the land on which the demolished Church of Reconciliation stood, a foundation stone was laid again in 1999: for the Chapel of Reconciliation. On the foundations of the old church, for new generations, for a new time.
The congregation of reconciliation has lived in the power of believing trust before the fall of the Berlin Wall, and until today, 35 years later. No two years of it were the same. As Wedding changed, at that time located in the largest construction site in Western Europe and its mega-redevelopment area so did the work of the congregation. The Reconciliation Church was an experimental, political and artistic community that interfered in the development of the church and the city. The photo from May 1986 shows a „walking radio play“ in which members of the church community move through the neighbourhood. They stop at historically significant places in the district. In the background you can see the Liesenbrücke, which is now a listed building. Because of the misery of homeless people under the bridge for decades, it was called the „Consumption Bridge“ for a long time.
The great idea of a memorial for the division of Germany grew out of the Reconciliation Community, in the circle of Manfred Fischer’s staff. Most recently even with the consequence of rededicating 97 percent of the rooms of the parish hall to the Wall exhibition and the memorial. Here, documentaries on the Peaceful Revolution are also shown on a screen. Among them is a banner at a demonstration in November 1989, with the inscription: „Wall into the museum!“ We are pleased that the voices of East Berlin demonstrators from the autumn of 1989 can now be heard in our former West Berlin community centre: traces of the decades-long and painful path to freedom, out of the dictatorship of the walls. The House of the Reconciliation Community has become a place for the story of German-German history. A place of warning for the walls of today’s world, and those who are still rejected at the borders of freedom after a long flight.